Sunday, 10 December 2017

Aku penghuni lorong gelap

Dilorong gelap ini
Setiap langkah bagai beban
Setiap cahaya menyeksa
Menyinari jalan buntu

Bunga hidup telah kuhancurkan
Tinggal durinya semakin tajam menyusuk
Nyeri pedih bernanah

Semua harapan terkubur
Dibalut nafsu serakah
Sebab suatu ketika dulu
Kupilih jalan durjana

Kejora

Saturday, 4 November 2017

KENAPA WANITA PERLU TIDUR LEBIH LAMA

Kenapa dan apa sebab wanita perlu tidur lebih lama dan lebih banyak daripada kaum lelaki? Adakah anda tahu, mengikut satu kajian oleh pakar dari USA mendedahkan bahawa kalau wanita memerlukan masa yang lebih banyak daripada kaum lelaki untuk memulihkan semula otaknya yang bekerja keras di siang hari.

Perempuan yang tidak mendapat tidur yang cukup cenderung untuk mengalami kemurungan dan sering marah-marah. Keadaan ini bagaimanapun tidak menjejaskan kaum lelaki. Menurut kajian itu juga turut mendedahkan bahawa faktor kurang tidur akan meningkatkan risiko sakit jantung, sakit mental, strok dan radang dalam tubuh badan.
Perempuan yang kurang tidur cenderung untuk mendapat radang yang teruk sehingga menyebabkan badan terasa sakit ketika bangun dan seterusnya memjejaskan kesihatan dan fokus. 

Mengikut pandangan Dr. Michael Breus, kaum wanita bagaimanapun boleh mengelak masalah ini dengan power nap iaitu tidur sekejap pada waktu siang (tidak melebihi 90 minit).
Semasa tidur nyenyak, korteks, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk berfikir, memori, bahasa dan seterusnya, memisahkan dirinya daripada deria dan masuk ke dalam bahagian pemulihan. Lebih banyak otak digunakan pada waktu siang hari, maka lebih banyak ia perlukan masa untuk pulih dan lebih banyak tidur di perlukan.

Oleh sebab itu, anda kenalah faham sebab wanita perlu tidur lebih lama dan banyak daripada kaum lelaki. Jangan pula anda terus menganggap mereka sebagai pemalas.

Tuesday, 31 October 2017

MENJEJAK PENGUNDI

Huhhh sudah beberapa hari menjejak status pengundi dikawasan dun bingkor ini.  17 ribu jumlahnya, belum lagi masuk Dun Liawan dan Dun Tambunan. Antara tugasan yang paling mencabar pemikiran dan jiwa nurani sejak dahulu kala sehingga kini.

Rasanya hanya jabatan Kami satu-satunya yang melakukan kerja sebegini detal bukan secara rawak atau semborono. Dan bukan hanya dibuat diatas meja tetapi siap masuk kampung dan bertemu dengan kepala desa yang tahu status setiap penduduk dalam lingkungan. Hemm.

Mau buat macamana hendak tidak hendak kena buat juga. Teguhlah duhai jiwa. Pangkat, gred dan gaji pun sudah naik, status pun sudah tetap, tugas kena cemerlang kata bos. Tetaplah begitu jika tidak seksalah cuping telinga ditembak bertubi-tubi dengan ayat2 power.

Saya teringat kata2 seorang pensyarah, bertemu dalam satu acara bulan lepas disuatu kota, katanya yang sanggup buat kerja sebegitu adalah dikalangan mereka yang tidak berpendidikan tinggi, aduhai sombong sungguh dia berkata-kata. Setakat lulusan digree pun sudah mau menyombong lagak saja lebih.

Akhirnya tugasan berjaya disiapkan walau hampir jam 4 pagi, itu baru fasa 1. Banyak lagi tugasan menunggu perlu diselesaikan segera. Sabarlah duhai hati..jika langit itu bertangga akan didaki sampai kebumbung. Tetap Sabar duhai jiwa.  YANG PENTING BN TATAP MENANG.

Ok lah langkah terus dihayun hingga ke puncak jaya. Jangan mengalah selagi maut belum tiba.


Thursday, 26 October 2017

CARA NAIKKAN PERANAKAN JATUH DENGAN LEBIH BERKESAN

Cara Naikkan Peranakan Jatuh Dengan Lebih Berkesan, Para Wanita Perlu Jaga-jaga dan Tahu

Cara Naikkan Peranakan Jatuh Dengan Lebih Berkesan, Para Wanita Perlu Jaga-jaga dan Tahu. Rahim jatuh atau dikenali sebagai prolaps boleh berlaku dalam pelbagai peringkat. Pada peringkat awal, rahim hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa (yang ni memang ramai tak perasan), peringkat kedua apabila rahim jatuh sampai ke permukaan faraj (tahap ni akan ada rasa beberapa kesan sampingan dan tanda-tanda).

Dan apabila masuk peringkat ketiga, keadaan yang sangat teruk iaitu apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran vagina dan permukaan. Ini dipanggil tombong.

Itu sebab lah orang tua dulu berpesan perempuan tak elok angkat benda yang berat-berat. Percayalah kita orang perempuan, kudrat tak kuat mana. Mungkin tenaga tu ada tapi ada bahagian dalam tubuh kita yang memang tak berdaya. Jom semak punca dan tanda awal rahim jatuh…
Punca-punca rahim turun:
1. Jatuh terhentak yang kuat.
2. Angkat benda yang berat.
3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin.
4. Tolak benda dengan kaki terutama sekali menggunakan ibu jari.
5. Obesiti.
6. Pergerakan yang lasak.
Kesan akibat peranakan jatuh:
1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika ‘bersama’ suami.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).
Tanda awal rahim jatuh:
1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.
2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. Sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.(ari-ari)
4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.
5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. Peha dan betis rasa kebas-kebas.
Anda boleh check sendiri dengan cara ini:
1. Baring lurus, jangan guna bantal.
2. Sapu minyak pada perut dan atas ari-ari especially di bawah pusat.
3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. Bernafas seperti biasa.
7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas ari-ari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.
Ini apa yang anda perlu buat!
Biasanya mak bidan akan urut dan naikkan balik rahim di kedudukan asal.
Cara untuk menaikkan kedudukan rahim yang jatuh…
Selain amalkan senaman kagel, cara ini pon boleh membantu tapi sebaiknya buat urutan sengkang rahim dulu dari mak bidan.
Bagi yang dah teruk tu, sila dapatkan nasihat dari yang pakar. Kalau tak boleh tegak lurus pun tak apa, ikut kesesuaian diri dan jika takut, minta bantuan sesiapa pegang kaki itu, buatlah dalam kiraan 10-20. (jangan kira laju) Bernafas macam biasa.
Langkah ini hanya bersifat sementara, sebaiknya dapatkan khidmat bidan untuk sengkak rahim.
1. Mulakan urutan sendiri pada perut kasi lembut urat perut.
2. Bila urat perut dah lembut, perlahan-lahan sila angkat kaki ke atas dinding dan pada masa yang sama tarik bahagian yang berbenjol di atas ari-ari ke sebelah atas ( ke arah pusat).
3. Urut pelan-pelan dari bawah naik ke atas. Kalau sengal, berhenti dulu dan ulang sehingga anda rasa lega.
4. Rehat seketika sebelum bangun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...